brighu


 

Brighu is a supraphysical energy which appears in parameshthi-mandala and is one of the  three manotas. The other two being angira and atri. It stabilises existence in a form.

 

Bhrigu is apa (liquid), vayu (air) and soma (one of the material causes of the universe). The dense or solid form of bhrigu is apa, liquid or soft form is vayu and gaseous or sparse form is soma. Bhrigu makes a substance or padartha exist. 

 

At the time of Creation, water, air and soma were considered to be major constituents of bhrigu and yama while agni (fire) and aditya (sun’s rays)  were considered part of angira.

 

In the brahmana-granthas, brighu and angira are considered as distinct prana but are in fact one at the same time. The union of bhrigu and angira lead to the formation of the three Vedas. The fourth loka known as apa is the place where bhrigu and angirasa are assimilated. 

 

आपश्चतुर्थो भवतीह लोको भृग्वङ्गिरोमय्य इमाः स्युरापः ।

अब्-वायु-सोमा भृगवो, यमाग्न्यादित्या भवन्त्यङ्गिरसः सहस्थाः॥ 

 

Apaschaturtho bhavatiha loko brighvangiromayya emaha syurapah

Aba-vayu-soma bhrugavo, yamagnayaditya bhavantyangirasah sahastaha.
(Jagadguruvai bhavam,२५)

 

According to tradition, the rishi or seer-scientist who identifies a particular prana and is able to utilise it came to be known after that particular prana. For instance, sage Bhrigu. He is said to be the manas-putra of Brahma and one of the prajapatis created by Brahma to assist him in the process of Creation.



 

References:

 

Pandit Madhusudan Ojha, Jagadguruvaibhavam.

Pandit Motilal Shastri, Ishvarkrishna-rahasya.

Rishi Kumar Mishra, Before the Beginning and After the End; The Cosmic Matrix--In the Light of the Vedas.


 

  भृगु

 

परमेष्ठीमण्डल के तीन मनोताओं में पहला भृगु है। अप्, वायु और सोम को ही भृगु कहा जाता है। भृगु की घनावस्था का नाम आप् है। तरलावस्था का नाम वायु है एवं विरलावस्था का नाम सोम है। अङ्गिरा प्राण उस वस्तु को अनवरत विशकलित करने की चेष्टा किया करता है तथापि ठीक इसके विरुद्ध धर्मवाला भृगु प्राण इस अङ्गिरा को अपनी संकोच शक्ति से दबाता रहता है। भृगु के कारण ही पदार्थ की सत्ता रहती है । भृगु सोम ही संसार का जीवन है। ब्राह्मणग्रन्थों में भृगु और अङ्गिरा को भिन्न जातीय प्राण कहा गया है। परन्तु व्यवहार में दोनों कहने के लिए दो हैं  जबकि वास्तव में ये दोनों एक हैं। वही भृगु अङ्गिरा बन जाता है वही अङ्गिरा भृगु बन जाता है।

(पण्डित मोतीलाल शास्त्री, ईश्वरकृष्णरहस्य पृ. १५६-१५७)