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Vedic Concept of Man & Universe
English translation of Pandit Motilal Shastri’s Vyakhyana-panchakam (five discourses)
delivered at Rashtrapati Bhawan, New Delhi.
December14-18, 1956.

Translated by RISHI KUMAR MISHRA

Pandit Motilal Shastri was invited by India’s first President, Dr Rajendra Prasad, to give five discourses on vedic vijnana at the Rashtrapati Bhawan on December 14 to December 18, 1956. The  lectures were attended by several well-known scholars and acharyas (teachers) of Veda-shastra. 

Shastriji chose five themes for his discourses, focussing on distinct vidyas or knowledge systems,  all of which offered a unique insight into the mysteries of Creation. 

 Much of his knowledge came to him at the feet of his guru, Pandit Madhusudan Ojha, a savant unique in his approach to Vedic studies and wisdom. Ojhaji dedicated most of his life in pursuit of vedic vijnana and wrote over 200 books, of which only a few were published. Shastriji was one of his several disciples but stood out for his sharp intellect and absolute dedication to the guru’s path of knowledge. He wrote over 80000 pages of commentaries and texts articulating Ojhaji’s insightful dissemination of vedic science. Only a few of his works, about 10000 pages, are available to us in the form of books. This makes the five lectures he delivered at the Rashtrapati Bhawan an important testimony to the storehouse of vedic knowledge which has shaped and embellished a nation of over one billion people.

A remarkable achievement of Pandit Madhusudan Ojha had been to postulate that without understanding the true meaning of vedic terms, it was not possible to know the profound knowledge contained in the Vedas. He spent years delving into different ancient texts, to unearth terms which had fallen into disuse through neglect and poor scholarship, find their meaning and present the knowledge contained in the vedic texts in its true form. Shastriji, and subsequently his disciple Rishi Kumar Mishra, who translated the Panch-Vyakhyan into English, continued the guru’s noble mission.

It is therefore not surprising that in these five discourses, Pandit Shastriji has expounded on  select vedic terms to reflect upon their deeper meanings which illuminate the mysteries of Creation, and the universe.

In these five discourses, Shastriji has presented a kernel of Vedic wisdom, a tiny seed that contains the magnificent cosmic tree of creation. 

To be published DK Publishers n 2023


अहोरात्रवादविमर्श 

अहोरात्र शब्द अहः एवं रात्रि इन दो शब्दों से मिलकर बना है। ‘अहः च रात्रिः च’ ऐसा विग्रह द्वारा द्वन्द्व समास होकर ‘अहोरात्र’ शब्द निष्पन्न होता है। सृष्टि की उत्पत्ति विषयक अनेक सिद्धान्त आचार्यों द्वारा दिये गये हैं। उन सिद्धान्तों में से सृष्टि सम्बन्धी अहोरात्रविषयक सिद्धान्त अहोरात्रवाद के नाम से जाना जाता है। ऋग्वेद के नासदीय सूक्त में सृष्टिविषयक अन्य सिद्धान्तों के साथ अहोरात्रवाद का भी उल्लेख मिलता है। ऋग्वेद के अघमर्षण सूक्त (१०.१९०.३) में कहा गया है कि निमेष मात्र में ही जगत् को वश में करने वाले परमपिता ने दिन और रात का विधान किया। श्रीमद्भगवद्गीता (८.१७) के अनुसार ब्रह्मा का जो एक दिन है, उसको एक हजार चतुर्युग तक की अवधिवाला और रात्रि को भी एक हजार चतुर्युग तक की अवधि के रूप में जो जानते हैं, वे योगीजन काल के तत्त्व को जानने वाले हैं। बृहदारण्यकोपनिषद् में भी सृष्टि प्रक्रिया के प्रसंग में अहोरात्र शब्द का अनेकत्र प्रयोग मिलता है। इस उपनिषद् के प्रारम्भ में यज्ञसम्बन्धी अश्व को आधार बना कर उसके अवयव का वर्णन किया गया है । तदनुसार उस यज्ञीय अश्व के सामने महिमारूप से दिन प्रकट हुआ । रात्रि इसके पीछे महिमा रूप से प्रकट हुई।

विद्यावाचस्पति पं. मधुसूदन ओझा ने सृष्टिविषयक अहोरात्रवाद मत के विषय में विविध वैदिक सन्दर्भों का आलोडन कर अहोरात्रवाद नामक ग्रन्थ का प्रणयन किया है।  यह ग्रन्थ कुल १२ अधिकारणों में विभक्त  है। प्रतिज्ञा एवं उपसंहार को छोड़कर इस ग्रन्थ के १० अधिकरणों में ज्ञान-अज्ञान, शुक्ल-कृष्ण, प्रकाश-अन्धकार, भाव-अभाव, सृष्टि-प्रलय, द्यावा-पृथिवी, ऋत-सत्य, सप्ताह, यज्ञ और चातुर्होत्राधिकरण ये दस विषय वर्णित हैं।

अहोरात्रवादविमर्श नामक इस ग्रन्थमेंविद्यावाचस्पतिपं. मधुसूदन ओझाजी के द्वारा प्रणीत सृष्टि प्रतिपादक अहोरात्रवाद  नामक ग्रन्थ का विमर्श प्रस्तुत किया गया है। जिसमें अहोरात्रवाद के विविध विषयों को आधार बनाकर आमन्त्रित विद्वानों के द्वारा लिखे गये विमर्शात्मक शोधपत्रों का संकलन तथा अहोरात्रवाद ग्रन्थ की मूल प्रतिलिपि को कारिकानुक्रमणिका एवं शब्दानु-क्रमणिका के साथ समाहित किया गया है।